![](https://cdn.myportfolio.com/dda1113468d0495db9143aa374270a9a/b9029fcf-06a7-4f54-9d7b-c3422000b204_rw_1920.jpg?h=7d7c07cb336fd0c79db6c124cde144e8)
![](https://cdn.myportfolio.com/dda1113468d0495db9143aa374270a9a/b9029fcf-06a7-4f54-9d7b-c3422000b204_rw_1920.jpg?h=7d7c07cb336fd0c79db6c124cde144e8)
Pierwszą częścią wielkiego tryptyku powieściowego Alejo Carpentiera jest jego debiut, Królestwo z tego świata (1949), zainspirowany pobytem na Haiti. Duszna i senna atmosfera wyspy doskonale współgra tu z barokowym stylem Carpentiera, twórcy teorii lo real maraviloso (rzeczywistości cudownej), która pozwala mu mieszać nadprzyrodzone z realnym, historię z mitem. Epizody z dziejów Haiti – przyjazd na wyspę siostry Napoleona, Marii Pauliny Bonaparte, i objęcie władzy przez Henri Christophe’a – zestawia autor z opowieścią o jednorękim François Mackandalu. Obdarzony zdolnością przemiany w zwierzęta stał się symbolem buntu i pocieszycielem uciemiężonych pokoleń.